top of page
Blog: Blog2
  • Writer's pictureELA is typing

Trebuia să port un nume...

Sfântul Alexandru este prăznuit pe 30 august, ieri era zi de mare sărbătoare în familia noastră, ziua lui de nume și ziua în care s-a născut, el... cel care mi-a dăruit al său nume, cel despre care astăzi scriu.



Despre numele meu mă întreabă mereu câte cineva. Ce prefer, ce îmi place, nu știu, ambele mele prenume au o semnificație puternică pentru mine, părinții mei nu le-au ales din întâmplare, dar astăzi voi vorbi despre zestrea primului meu prenume, Alexandra. L-am primit de la mama, iar ea la păstrat în suflet cu imaginea bunicului ei. Pe străbunicul meu din partea mamei îl chema Alecsandru, iar chipul lui pe care l-am fotografiat dintr-o poză veche, ascunde istorie. Era un bărbat înalt, slab, iubit de familie și nu numai. A luptat pe front în Al Doilea Război Mondial, trăgea cu arma în zare ca să nu nimerască pe cineva, hrana lui erau cojile de cartofi uscate, iar atunci când a trebuit să treacă prin ape, a început să plângă pentru că nu știa să înoate, dar ce a urmat a fost mai trist, a trecut prin mare de cadavre, fără să mai fie nevoie de înot. Când s-a terminat Războiul s-a întors și el acasă, era împușcat în picior, iar copilul lui cel mare nu l-a mai putut recunoaște, era ostenit și avea o barbă mare. Nu s-a oprit, a continuat să lupte, și-a vândut ceasul de aur pentru doi pumni de mălai, a ținut o famile, și-a iubit necondiționat soția, ținea post, lunea, miercurea și vinerea bea apă cu zahăr, iar duminica avea grijă să fie mereu curat în casă.

Mama mea, nepoata lui, l-a iubit enorm, s-a semnat ani de-a rândul ,,Alexandra Irimescu" , știa că primul său copil trebuia să poarte un nume, iar acela va fi Alexandru. Nu l-am cunoscut, dar astăzi îi scriu o scrisoare, vreau să-i mulțumesc pentru că astăzi port un nume. Nu știu cum să mă adresez, o să-i spun ,,ticule” pentru că așa îi spuneau cei mai mici din familie.

Trebuia să port un nume, mulțumesc ție, ticule, pentru că mi-ai dăruit numele tau, dar nu oricum, ci încarcat de putere, ambiție, iubire, blândețe și înțelepciune. Am auzit multe povești despre tine, toată lumea a avut grijă să nu-mi lipsească imaginea ta, mi-ai fost prezent în suflet și-n gând, iar astăzi mi-aș dori să-mi povestești așa cum am auzit eu că povesteai, din tot sufletul. Nu pot, timpul mi te-a luat cu mult înainte ca eu să mă nasc, mama era chiar și ea o copilă atunci când te-ai stins, dar prezența ta a rămas vie prin amintirea lor. Astăzi aș sta cu tine în curte, la masa ta de lemn, ți-aș admira albastrul ochilor și pentru tine, ticule, aș bea chiar și o cafea cu caimac, așa cum îți plăcea ție. Generații mi-au vorbit despre tine, iar toți au început prin a-mi spune ,,era un om bun". Mi-au spus că ai fost un tată model, grijului și devotat: ,,Cu pantalonii cârpiți și perechea lui veche de bocanci pleca, muncea și se zbătea pentru noi, nu ne-a lipsit nimic". Mi-au povestit că scriai frumos și că ți-a plăcut întodeauna matematica, dar și istoria și geografia, iar tu erai cel care îi ajutai la teme. M-aș fi bucurat să învăț de la tine rusa și să te aud cum cântai romanțe, dar nu m-a lăsat timpul. Nepoții tăi mi-au șoptit printre lacrimi despre cum le povesteai tu înainte de culcare, despre povestea lui Creangă pe care ai spus-o ani și ani, despre blândețea vorbei tale și despre sinceritatea ta necondiționată. Dacă te-aș avea, aș opri timpul, dar nu m-a lăsat, astăzi îți mulțumesc pentru că mi-ai dat un nume. Ce dar mai mare puteam să primesc? Mulțimesc, ticule, mulțumesc.



,, Şi pentru că toate acestea Trebuiau să poarte un nume, Un singur nume, Li s-a spus Eminescu”- Marin Sorescu

91 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page